Wie is Stemco
Werkzaamheden
Crystal Sound Board
Techniek
Muziek
Contact
Nederlands Engels


De 20 stellingen van Kees de Baat


U heeft op de rode button gedrukt, dat had u nou niet moeten doen!
Wat u nu gaat lezen, en horen en zien, is opgetekend door jarenlange ervaring in de pianowereld en staat onder embargo. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden. Het is dus aan u om door te gaan. Weet u zeker dat u doorgaat? Het kopiëren van deze info is ook niet toegestaan!

  1. Een opknappertje
    Wat is dat? Die bestaat niet, meestal is het een piano die geen piano meer mag heten, maar er zijn mensen die denken het te weten en noemen het dan 'een goede studiepiano'.

  2. Een goede studiepiano
    Wat is dan een goede studiepiano? Een goede studiepiano is een goede piano, dus niet de piano van oma die hem ook al als tweedehands heeft gekocht omdat er vroeger geen geld was voor een nieuwe of een jonge tweedehands piano. Koop die maar niet! Ja, maar hij ziet er nog zo goed uit van buiten en de kandelaars zijn zo mooi! Nee, niet doen! Vaak is de pianokruk meer waard. Een goede studiepiano is een piano die op toon staat en goed speelt en regelmatig gestemd wordt door een vakman of - vrouw! Laat u zich alstublieft goed voorlichten.

  3. Een piano 'made in China'
    Is dat rommel? Goedkope shit? Nee. Er zijn firma’s die zeggen dat zij Chinese piano’s verkopen die zij zelf afbouwen. Dat is niet waar. Het is dus ook niet waar dat alleen uit Duitsland goede piano komen, zeker niet. Weet wel dat op dit moment bijna alle pianomerken bij Chinese fabrieken onderdelen voor hun piano’s laten maken. Piano’s die ze zelf helemaal maken. Maar er wordt zoveel gekletst dat veel winkels het zelf ook niet weten. Neem van mij aan: er komen hele mooie piano’s en vleugels uit China. Zelf kijkt u op dit moment ook naar een beeldscherm en waar komt dat vandaan? Bekijk hier een filmpje.

  4. Mijn piano speelt zwaar
    Is dat wel zo? Wat is zwaar en wat is licht? Maar laat u niet aanpraten dat het te maken heeft met te weinig spelen. Als goede pianotechnieker kan je wel het een en ander hier aan doen, maar ook weer niet te veel.

  5. Beëdigd pianotaxateur. Bestaat die wel?
    Nee. Door een maas in de wet kon men beëdigd worden. Gelukkig heeft de Tweede Kamer een aantal jaren geleden dit gat in de wet gedicht. Dus je bent stemmer of niet. Je kan het of niet. Rechters worden beëdigd en pianostemmers e/o techniekers niet. In ons vak zijn heel veel praatjes, piskijkerij en fabels. Dus beëdigd bestaat niet en voegt er ook niets aan toe.

  6. Concertstemming
    Bestaat concertstemming? Nee. Een concertstemming bestaat niet. Een stemmer die goed zijn vak verstaat zal altijd het uiterste uit een piano willen halen. Dus als hij of zij een concertvleugel aan het stemmen is dan kun je je vak goed uitoefenen omdat het meestal een topvleugel is.
    PS: Een collega van mij noemt zich concertstemmer. Ik vroeg hem: Wat is dat? Hij zei: Ja, ik ben concertstemmer, omdat ik bij een beroemde pianist in Brussel de concertvleugel stem. Daarom ben ik een concertstemmer.

  7. Absoluut gehoor
    Dit is heel moeilijk om uit te leggen aan mensen. Eigenlijk bestaat het niet, maar het staat wel leuk om aan een ander te vertellen dat jij dat hebt! Je bent dan beter dan de ander en dat geeft je wel een goede positie en zo. Wel is het waar dat je een goed getraind oor kunt hebben, zoals bij professionele pianostemmers. Maar eigenlijk bestaat een absoluut gehoor niet.

  8. Heeft een pianoleraar verstand van piano’s?
    Nee. Zij hebben geen verstand van piano’s of vleugels. Zij kunnen ook niet taxeren, hebben nog nooit een snaar opgezet in een piano en stemmen kunnen zij ook niet. Dat is een vak dat je dagelijks moet doen. Zij hebben ook geen verstand van merken. Ze denken het wel te weten. Ik als pianostemmer / technieker heb ook geen verstand van lesgeven. Zelf rijd ik in een auto, maar ik heb nauwelijks verstand van de motor. Dus: Schoenmaker, hou je bij je leest! Hetzelfde geldt voor de tandarts: deze behandelt u en een niet-tandarts kijkt even of het goed gedaan is. Wij maken het zeer vaak mee en diep van binnen lachen wij ons een ongeluk over de onzin en kletspraat en ondeskundigheid van zogenaamde pianokenners die bij ons in de winkel komen. Zelf wil ik het hier maar bij laten.

  9. Oudere piano's en vleugels worden meer waard
    Ook dit is grote onzin. Laat het u niet aanpraten. Het is maar een ding dat in elkaar wordt gezet door fabrieken. Het gaat alleen maar om geld verdienen en zo. Als u morgen een nieuwe auto koopt en na twee jaar weer verkoopt, wat krijgt U er dan voor? Bij piano’s is dat bijna hetzelfde als u er voor heeft betaald. Maar zo koopt u geen piano. Hij moet passen in uw huis, de kleur moet kloppen en hij moet mooi schoon en warm klinken en als het in uw muzikaal gevoel goed is, dan is dat de piano bij u past.

  10. Een stille piano of silent-piano met hoofdtelefoon
    Dit zijn geweldige toepassingen voor piano’s. Het zijn dus geen uitvindingen en heeft geen invloed op de akoestische piano. Er zijn pianowinkels die zeggen: Het kan alleen standaard in een nieuwe piano. Dus niet achteraf laten inbouwen. Dat komt omdat zij geen deskundige vakmensen in dienst hebben om het achteraf in een akoestische piano in te bouwen. Het kost wel geld, maar een advocaat is duurder!

  11. Piano bespeeld door Louis van Dijk
    Oh, meneer De Baat. Kunt u bij mij komen stemmen? Ik heb een piano gekocht en er hoeft alleen maar een viltje vernieuwd te worden, hoor. Ja, en ze vertelden mij dat Louis van Dijk er ook nog op heeft gespeeld en hij vond hem geweldig. U voelt het al: één brok leugens. Dit soort piano’s zijn van de brandhoutklasse nr. 1. Uit het jaar kruik! Weggooien dus!

  12. Koop geen piano bij kringloopwinkels
    Kringloopwinkels hebben geen verstand van piano’s. Meestal is het puin. Dus brandhoutklasse nr. 1. Zelf heb ik vele voorbeelden gezien van deze aankoop ellende. Ik mag dan komen en ik zie het al van verre. Brandhoutklasse. Klant boos op mij, klant boos op de kringloopwinkel, enzovoorts en zo verder!

  13. Kleine piano of vleugel ontstemt minder dan een grote
    Waar deze onzin vandaan komt is mij niet duidelijk. HET IS NIET WAAR. Het is meestal verjaardagspraat.

  14. Toonhout
    Wat is toonhout? Ik weet het echt niet. Het is weer zoiets van collega’s die een groot minderwaardigheidscomplex hebben. Heel duur doen en zoiets vertellen aan klanten om hun minderwaardigheidsprobleem op te poetsen. Toonhout bestaat niet. Wel is het zo dat kammen gemaakt worden van esdoorn, maar het kan ook heel goed van beukenhout of zelfs van gelaagd stemblokhout. Bij het merk Schimmel doen ze dat bijvoorbeeld. En uiteraard zoeken wij altijd naar schoon hout, dus geen knoesten er in. Dat kan namelijk een verstoring in de klanklijn veroorzaken.

  15. De zangbodem: het hart van de piano of vleugel
    Er bestaan hier heel veel fabels over en onzin verhalen. Hier komen er een paar: Alleen hout geselecteerd als 'toonhout' kan worden gebruikt in de zangbodems.Het beste hout groeit aan de noordzijde van de berg ... of aan de zuidzijde of aan de westzijde. Allemaal kletskoek, het is maar wat u wilt geloven.

    Nog meer kletskoek:
    - Kunstmatig drogen doodt de toon van de zangbodem.
    - Het beste zangbodemhout heeft 19 tot 21 nerven enzo…
    - Vernis op de zangbodem is beter dan lak.
    - Oude zangbodems klinken beter dan nieuwe.
    - Grote zangbodems zijn beter dan kleine zangbodems.

    De zangbodem is geen uitvinding, maar is in de loop der jaren ontstaan. Hij is meestal van heel gewoon hout gemaakt en dat is een spar en die groeit over de hele wereld en dat is het wonder van de natuur. Dus laat u niets aanpraten door de een of andere zogenaamde kenner! Een pianostemmer of een pianohandelaar of zo…



  16. De Concertgebouw-stemmer
    Wie stemt er in het concertgebouw? Vroeger was het de heer Joele. Daarna kwam Dolf van Assem en nu is het een stemmer uit Amstelveen en daarnaast nog een pianofirma uit Alkmaar. Laat u zich niets aanpraten door stemmers dat zij in het Concertgebouw stemmen. Daar is niets van waar. Het is alleen maar het oppoetsen van hoe geweldig zij zijn.

  17. De hygrometer
    Ook over de hygrometer bestaat veel verwarring. Het komt hier op neer dat ik nog nooit een goede hygrometer heb gevonden. Bimetaal, haar, spiraal, elektronisch. Zeg het maar. Maar vaak gebruiken mensen de oude hygrometer van oma en dan vertellen klanten mij: Dit huis is zo goed. De hygrometer blijft altijd op veertig staan, goed hè. Heel begrijpelijk: dat ding is al jaren stuk. De verhalen van stemmers zijn ook zo divers: Mevrouw, het moet 80% zijn. De ander zegt: nee, het moet 75% of 50% of 45% zijn enz. Hier geldt ook weer: geen enkele wetenschappelijke onderbouwing. Naar mijn mening is er geen goede hygrometer te koop. Het is wel zo dat een piano niet tegen droogte kan!

  18. Water in de piano
    Daar heb je weer zoiets. Waarom moet er water in de piano? Men weet het zelf ook niet. Maar omdat de buurman het vertelt en die heeft het weer van de pastoor en die heeft een zwarte kat die regelmatig de melk van de kat van de buurvrouw opdrinkt en die heeft een vriend en die is een pianokenner en die heeft er dus verstand van. Dus niet! Een piano is geen plant.

  19. Register Taxateur - wat is dat nu weer?
    Waarom willen ze in het pianovak toch zo graag mensen in een hokje duwen of een label geven?
    Wat stelt die certificering nu eigenlijk voor? Ik heb de eisen ooit opgevraagd: die waren minimaal en voor elke pianostemmer een makkie. Het instituut dat de 'bevoegdheid c.q. erkenning' in de vorm van een 'register' regelt bleek vooral belangrijk te vinden dat er betaald werd. En na verloop van enige tijd: graag opnieuw betalen!

    Het Nederlandse hokjes/vakjes/certificering à la de Keurslager denken.
    Ik ga van een heel ander principe uit: kwaliteit & vakkundigheid hebben helemaal geen 'keurmerk' nodig. Denk aan het aloude spreekwoord: "Goede wijn behoeft geen krans”

    Kijk ook eens op www.hobeon.nl Deze organisatie beweegt zich in het schemergebied tussen overheid en de markt. Ze 'mogen' certificeren, maar feitelijk is het niet meer dan een betaald register. Dat blijkt wel uit deze tekst op hun website: Ook al heeft de overheid in 1996 de wettelijke eisen aan veilinghouders en enige jaren later aan taxateurs en makelaars ingetrokken - waardoor de term 'beëdigd' haar waarde verloor -de leden van de Federatie blijven zich inzetten voor het behouden van het hoge niveau van professionaliteit. Om toegelaten te worden als lid van de Federatie dient de taxateur, makelaar of veilinghouder te beschikken over aantoonbare vakkennis.

    “Het zijn wolken zonder water die worden weggejaagd door de wind”

Afsluiting

Ik kan u nog uren vertellen over ons vak waar bijna alles uit een hele grote duim komt om zichzelf goed op de kaart te zetten. Naar eer en geweten en naar beste weten en kennis.

Kees de Baat